Kaffe med koffein särskilt för kvinnor
September 23rd, 2009Posted in Articles
No Comments »
Koffein som finns i kaffe kan skydda minnet hos äldre kvinnor framgår från dom nyaste franska undersökningarna som har publicerats i tidskrift ”Neurology Till sådana slutsatser kom forskarna från Franska Nationella Hälsoinstitutet för Medicinska Undersökningar (INSERM i Montpellier som hade undersökt 7 tusen personer. Inom fyra år hade man samlat data angående hur mycket drycker me koffein patienterna förtärde o man bedömde deras kognitiva kunskaper. Analysen har visat att förtäring av stora mängder koffein hade ett kanon inflytande på minnet hos kvinnor i en ålder av 65 o dom äldre. Som minnestest har visat försvagades minnet mycket långsammare hos kvinnor som brukade dricka 3 koppar kaffe dagligen i jämförelse me kvinnor som drack högst en kopp kaffe. D fanns också samma förbindelse i andra drycker me koffein t. .ex. te o den höll sej kvar även efter hänsynstagande av faktorer som e kända för sin inverkan på minnesförmågan som ålder utbildning depression ett högt blodtryck å andra sjukdomar av blodcirkulationen förtäring av olika mediciner å handikapp. Ett fördelaktig koffeininverkan på minnet va allt bättre synlig tillsammans me tiden. Exempelvis i en ålder av 65 va koffeinväninnor 30 mindre utsatta på försämring av mentala förmågan i jämförelse me andra kvinnor. Över 80 år blev risken lägre på 70 ”Koffein e psykostimulans som lär begränsa försvagning av intellektuella funktioner hos äldre kvinnor kommenterar huvudförfattarinna till arbetet dr Karen Ritchie. Enligt henne e d nyaste undersökningarnas resultat så lovande att koffein e en utbredd del av vardagliga dieten å d skulle kunna vålla mycket färre sidoeffekter än andra läkemedel som används till att förstärka minnet. ”Men innan vi kan rekommendera koffeinkonsumtion för att skydda minnesförmåga i en mossig ålder. Vi måste förstå bättre hur d påverkar hjärnan. framhåller dr Ritchie. Forskarna har bara hittills haft några konceptioner angående hur kaffe påverkar hjärnan men dem måste först verifiera d i vidare experiment. Forskaren kan inte säga varför koffein har en skyddande effekt på minnesförmåga hos kvinnor å inte hos män. ”Kvinnor kan helt enkelt va mer känsliga för verkan av koffein deras organism kan reagera på de annorlunda å smälter de på ett annat sätt avslutar dr Ritchie. Man kan tillbringa underbara stunder när man hälsar kaffe. Man kan träffa vänner o prata me de över en kopp kaffe. D finns inte många så trevliga göromål som att fika. Å samtidigt kan koffein va så hjälpsamt för äldre kvinnor. Annons bil försäkring
Relaterat till e-postmarknadsföring